Edellinen ETUSIVULLE Seuraava

27.8.2002   Makedonian raja - Tirana

Albania, tuo pienehkö maa Adrianmeren rannalla, on vaikeasti saavutettavissa Euroopan näkökulmasta katsottuna. Kansainvälisiä junayhteyksiä ei ole, bussilla voi rajan ylittää Kreikasta ja Makedoniasta. Tetovon läpi taivallettuamme albanialaisten seurassa täyteen asti tungetussa yöbussissa saavuimme kohdemaahan Ohrid-järven pohjoispuoliselta raja-asemalta. Rajalla perusmuodollisuudet ovat varsin sutjakat ja rajanylitysmaksu kerättiin, 12 euroa per henkilö. Makedonia kuului ennen Jugoslaviaan ja tiestö on myös hyvässä kunnossa. Albaniaan saavuttuamme bussi lähti välittömästi junnaamaan kävelyvauhtia äärimmäisen möykkyistä hiekkatietä alaspäin. Tuli hyvinkin selväksi, että Albania on keskimäärin kaksi kertaa korkeammalla kuin muu Eurooppa. Tosin tunnelma oli aivan maaginen, sillä täysikuu paistoi täysin kirkkaana yötaivaalla tehden bussiin hämyisen ilmapiirin. Nukkuminen tuli kysymykseen jossain vaiheessa matkaa ja herätys tapahtui keskellä Tiranaa varhain aamuyöstä, kun bussin muut matkustajat huutelivat meidät hereille. Muuten olisimmekin päätyneet Durrësin satamakaupunkiin saakka.

Tiranassa tilanne oli aluksi järjestäytymätön, majoituksesta ei tietoakaan, sillä ajattelimme bussin pääteaseman olevan Tirana ja saapumisajan reilusti auringonnousun jälkeen. Etsimme majoitusta ja pieni hotelli löytyikin melko nopeasti. Ei muuta kuin nukkumaan vaan pariksi tunniksi, toimintakyky lienee ollut ennen unen tuloa noin nolla, kiitos yöllisen vähäunisen matkan halki Albanian ylänköjen.

Yksi ensimmäisistä asioista, joihin Albaniassa kiinnittää huomion, on Mercedes-Benz -merkkisten dieselkäyttöisten henkilöautojen todella suuri lukumäärä. Niitä on paljon, reilusti yli puolet koko autokannasta. Liikennekulttuuri on erilaista kuin esimerkiksi Suomessa: Täysin erottamattomana osana autolla ajamiseen kuuluu äänimerkin painaminen hyvin usein. Kyllähän muuallakin maailmassa töötätään paljon, mutta albanialaiset ovat tässä suhteessa oma lukunsa. Ajattelimmekin, että äänimerkki on ohjauspyörän lisäksi yhdistetty jarru-, kaasu- ja kytkinpolkimiin. Liikennettä ohjaava poliisi näytti toimivan varsin impulsiivisesti, arveltiin hänen jäävän työstään sairaseläkkeelle noin 32-vuotiaana.

Tiranan kaupunkikuvaa leimaa keskustan hyväkuntoisuus laitakaupungin ollessa heikommalla pidolla. Keskusta onkin melkoinen nähtävyyksien aarreaitta, monelta eri aikakaudelta löytyy jotain. Tiranan kaupunkikuva tarjoaa muutenkin yllätyksiä, mm. pääkadun päässä avautuvan suuren puistoalueen ja järven tarjoama rauhallinen idylli vie kuin suoraan maaseudulle.


Tiranan iltaelämä on vauhdikasta, niin kuin välimerellisissä maissa hyvinkin. Nukkumaanmenoon voi saada adrenaliinipiristystä kohtaamalla hotellihuoneen ovella skorpionin. Pisteliäitä otuksia, tapaamisen jälkeen tekee mieli ripustaa kaikki irtain omaisuus lattiatasoa korkeammalle.

Edellinen Sivun alkuun Seuraava
 

B2K2

matkapäiväkirja

ENNEN MATKAA

JOHDANTO

MATKALLA

HELSINKI
VIRO
LATVIA
LIETTUA
PUOLA
SLOVAKIA
UNKARI
ROMANIA
BULGARIA
KREIKKA
MAKEDONIA
ALBANIA
KOSOVO
SERBIA
BOSNIA-HERTSEGOVINA
KROATIA
SLOVENIA
ITÄVALTA
SAKSA
HELSINKI

MATKAN JÄLKEEN

JÄLKIKIRJOITUS

 

ENGLISH SUMMARY