Edellinen ETUSIVULLE Seuraava

7.9.2002   Ljubljana - Autobahn

Jugoslaviasta eroamisen jälkeen Slovenia on rikastunut. Raha näkyy uudessa tieverkostossa, kylissä ja kaupungeissa. Nautimme suunnattomasti pitkästä aikaa tasaisella ja hyvällä tiellä ajamisesta, vaikka tiesimme sitä olevan luvassa yli tuhat kilometriä halki Slovenian, Itävallan ja Saksan. Auton kesto huoletti hieman, renkaiden kunto enemmän. Pientä sivuääntä ajon aikana oli havaittavissa, ja sen pelättiin enteilevän ongelmia. Herra Murphy, otaksun?

Automatkustaminen Alppien halki on helpottunut Itävallan, Slovenian ja Saksan tunneliprojektien ansiosta. Vanhoja serpentiiniteitä ei enää käytetä, vaan vuorien läpi painetaan suorinta reittiä. Suomessa Sisu vie läpi harmaan kiven, Alpeilla tunneli. Tunnelit ovat kuitenkin vaarallisia. Paloherkkiä aineita kuljettavat rekat ovat yksi kuolemanloukun synnyttämiseen tarpeellinen ainesosa, toinen on rekan tai jonkin muun auton ajovirhe tai yllättävä vika, kuten renkaan puhkeaminen.

Onneksi kuski sai pidettyä auton hallinnassa ja onneksi tunnelin pää oli niin lähellä, sillä tunnelissahan takarengas tietenkin petti. Jysähdys ja heittelehtivä auto, ahdas tunneli, ei pysähtymisvaraa ja moottoritienopeus. Tunnelista selvittyämme pysähdyimme tarkastamaan vauriot. Rengas oli komeasti hajalla, mutta vararengas toki oli olemassa ja täydessä kunnossa. Varikkoryhmä vaihtoi uuden kumin alle nopeasti ja varmasti, ja samalla tarkastettiin muiden renkaiden kunto. Huono. Uusien kumien hankinnan todettiin lisäävän Rostockiin ehtimisen todennäköisyyttä merkittävästi, joten renkaita päätettiin tiedustella seuraavasta isommasta kaupungista, joka oli onnekkaasti Salzburg.

Salzburgin laitamilla pääsimme kokemaan itävaltalaista asiakaspalvelua. Ei, rengasliikkeitä ei varmasti ole auki näin lauantaina. Maanantaina voi löytyä. Totesimme maanantaina olevan myöhäistä, ja jatkoimme urheasti matkaa. Yksi oli jo mennyt: jos toinen rengas puhkeaa, tulee hämminkiä.

Saksan autobahnit ovat kuuluisia nopeusrajoitusten puutteesta, kaistojen lukumäärästä ja laajasta verkostostaan. Vähemmän muistetaan teiden olevan paljolti betonilaattarakenteisia, ja betonilaattojen raot voivat olla aika rasittavia renkaille. Jännittyneinä kuuntelimme laattojen aiheuttamaa pärinää ja vertailimme sitä hajonneen takakumin ennen puhkeamistaan pitämään röpötykseen. Tätä riemua rytmittivät ajoittaiset huoltoasema-pitstopit. Nyt matkattiin, ei katseltu nähtävyyksiä.

Päätimme pelata varman päälle ja käyttää renkaita mahdollisimman pitkään. Jos jokin toinen rengas oli pettämässä, hajoaisi se saman ajomatkan jälkeen riippumatta käytetystä ajasta: tarkoitus oli optimoida mahdollisen toisen rengasrikon jälkeen käytettävissä oleva aika mahdollisimman suureksi. Tämä tekniikka toimi, vaikka yhden pysähdyksen taktiikka pettikin: toinen takakumi antoi myötä kello 1 yöllä, keskellä autobaanaa. "Mitä jos se rengas pettää? Toi ääni on aika paha." "Sitten on hämminkiä." "Jep." "... no nyt se meni."

Auto käyttäytyi paljon kauniimmin vasemman takarenkaan puhjetessa, ja pääsimme pysähtymään autobahnin pienelle huoltolevennykselle ongelmitta. Tarkastimme vauriot, ja tiedustellessamme toimintamallia puhelimitse vakuutusyhtiöltä paikalle osuivat saksalaiset poliisit. Pienien saksankielisten tiedustelujen jälkeen tilanne selkisi heille, ja he ilmoittivat kutsuvansa paikalle huoltoauton.

Pienen odottelun jälkeen hinauslava-auto saapuikin paikalle, kuskinaan vähintäänkin maaninen itäsaksalainen mies. Tulkittuaan, että emme osaa saksaa sanaakaan hän vaihtoi kovaäänisestä, nopeasta, vahvan murteellisesta saksasta huudettuun nopeaan murteelliseen saksaan. Vakuutusyhtiö auttoi tässäkin, kansainvälinen neuvontanumero tarjosi (vakuutusehtojen tutkiskelun jälkeen) saksaa ja englantia puhuvan auttajan, jonka avulla saimme tulkattua pyyntömme saksan autoliiton ADACin hinaussedälle: haluamme on-site -huoltopalvelun, emme halua hinauttaa autoamme esimerkiksi Berliiniin. Mies sanoi jotain epämääräisesti muutamaan tuntiin viittaavaa ja poistui.

Pakkauduimme hieman huolestuneina autoon nukkumaan: toivottavasti tänne tulisi joku vaihtamaan renkaamme. Vilkkuvalot keskeyttivät unen: Mobil Dienst saapui pelastamaan meidät! Saksalainen tehokkuus oli voimissaan, ei turhia kommentteja kielimuurin yli vaan rengas irti. Osa porukasta jäi tienvarteen nukkumaan, kahden hengen edustus lähti Mobil Dienstin mukaan. Ajelimme muutaman kilometrin autobahnia, käännyimme johonkin pikkutielle ja pimeän keskeltä löytyi pimeä rengasliike. Valot päälle, laitteet käyntiin ja uusi kumi levylle. Laskunmaksu ja kyyti takaisin tien varteen, pyörä alle ja matka saattaa jatkua. Tämä ilo maksoi meille normaalin kesärenkaan hinnan sekä kaksi tuntia a 25 euroa, jotka autopalveluvakuutus myöhemmin korvasi. Jokunen euro tippiä kesken unien herätetylle rengasmiehelle jäi lopulta ainoaksi kustannukseksi, Danke Schön!

Edellinen Sivun alkuun Seuraava
 

B2K2

matkapäiväkirja

ENNEN MATKAA

JOHDANTO

MATKALLA

HELSINKI
VIRO
LATVIA
LIETTUA
PUOLA
SLOVAKIA
UNKARI
ROMANIA
BULGARIA
KREIKKA
MAKEDONIA
ALBANIA
KOSOVO
SERBIA
BOSNIA-HERTSEGOVINA
KROATIA
SLOVENIA
ITÄVALTA
SAKSA
HELSINKI

MATKAN JÄLKEEN

JÄLKIKIRJOITUS

 

ENGLISH SUMMARY