Edellinen ETUSIVULLE Seuraava

Jälkikirjoitus

Matka oli hieno ja unohtumaton kokemus. Balkan oli kohteena erinomainen valinta, eikä lakannut kiinnostamasta, vaikka reissu ei ollut osalle porukasta ensimmäinen siihen suuntaan. Erityisesti entisen Jugoslavian alue ja Albania kaipaavat edelleen tarkempaa tutustumista. Luonto on todella kaunista, kaupungit vanhoja, ihmiset matkailijaa kohtaan mukavia ja historia kiinnostavaa - sekä vanha että oman aikamme.

Vaikka arki alkoi saman tien matkalta palattua opiskelujen ja töiden merkeissä, niin reissun tapahtumat tuli vielä monta kertaa tohkeissaan käytyä läpi kun annettiin matkakuville nimiä ja referoitiin tapahtumia sukulaisille ja kavereille. Uskollisesti palvelleesta Caravellesta päätettiin luopua myöhemmin syksyllä. Saatiin vieläpä omamme suunnilleen pois, ennen reissua yllättäneitä korjauskustannuksia lukuun ottamatta.

Reissun unohtumattomuuden varmistavat myös matkalla otetut digikuvat, joita turhien ja huonojen otosten karsimisen jälkeen jäi jäljelle 1062 kappaletta. Tallennusvälineenä toimi mainiosti vanha kortinlukijalla varustettu kannettava tietokone. Filmikameralla moiset kuvamäärät jäävät yleensä kustannussyistä ottamatta.

Autoreissun toteuttamista varten ovat kirjastot ja internet tietoa pullollaan. Oleellista on se, että tulee lähdettyä, mikä on taas useimmiten vain omasta tahdosta vs. tekosyistä kiinni. Seuraavassa ei-kattavasti joitakin sekalaisia kommentteja omien kokemusten perusteella:

- Kun on hankkinut etukäteistietoa matkakohteista, niin saa matkasta paljon enemmän irti. Suunnittelu on oleellinen osa matkantekoa, eikä se estä suunnitelmien muuttamista matkalla.
- Matkavakuutukset pitää olla sekä matkustajille että autolle, autopalveluvakuutusta unohtamatta. Kannattaa tarkistaa, että auton vakuutukset ovat voimassa myös Itä-Euroopassa (Tapiolan osakasko oli ainakin 2002 hyvä).
- Etukäteen on hyvä idea yrittää vaihtaa vähän niiden maiden rahaa, joihin on ainakin menossa. Eurot tosin yleensä tekevät kauppansa hyvin, dollareita ei Euroopassa kaivata.
- Hyödyllisiä juttuja ovat mm. visa tai visa electron, kännykän autolaturi, digikamera ja paljon tilaa kuvien tallentamiseen sekä joku hyvä matkaopaskirja, esim. Let's Go Eastern Europen uusin painos.
- WSOY:n Euroopan tiekartasto oli erinomainen, mutta ei silti riittävän tarkka, kun poikettiin sivuteille. Tarkemmista kartoista on hyötyä, enemmän kuin Autoliiton Autolla ulkomaille -kirjasta.
- Oman matkakassan lisäksi kannattaa ehdottomasti olla yhteinen matkakassa, josta voi maksaa yhteiset kulut, vaikkapa ravintolalaskuja myöten. Muuten menee ikäväksi säätämiseksi, kun on yhdelle velkaa 115 makedonianrahaa mutta saamassa toiselta 250 albanianrahaa.
- Aivan erityisesti matkalla tarvitaan, varsinkin hämmingin yllättäessä, paljon rentoa laid back -henkeä!

Caravellen mittariin kertyi yhteensä 7136 kilometriä. Alla olevista lukemista saa käsityksen välimatkoista. Keskinopeus oli yleensä noin 50 km/h. Vauhtia hidastivat mm. tauot, taajamat, rajanylitykset, vuoret sekä mutkaiset ja kapeat tiet.

10.8. Helsinki - Pärnu - Panevezys 495 km (josta Helsingissä 20 km)
11.8. Panevezys - Augustow - Lublin 640 km
12.8. Lublin - Poprad 432 km
13.8. - (Kosice)
14.8. - (Strbske Pleso)
15.8. Poprad - Aggtelek - Eger 214 km
16.8. - (Eger, joku kylä)
17.8. Eger - Cluj Napoca 366 km
18.8. Cluj Napoca - Sighisoara - Poiana Brasov 306 km
19.8. - (Poiana Brasov, Brasov)
20.8. Poiana Brasov - Bran - Ruse 316 km
21.8. Ruse - Veliko Tarnovo 106 km
22.8. Veliko Tarnovo - Neos Marmaras 652 km
23.8. - (Neos Marmaras)
24.8. Neos Marmaras (ajelua Halkidikilla) 118 km
25.8. Neos Marmaras - Thessaloniki - Skopje 417 km
26.8. Skopje (ajelua Skopjessa) 40km
27.8. - (Tirana)
28.8. - (Durrës, Tirana)
29.8. Skopje - Pristina - Kraljevo 291 km
30.8. Kraljevo - Sarajevo 318 km
31.8. - (Sarajevo)
1.9. - (Sarajevo)
2.9. Sarajevo (ajelua Sarajevon tienoilla) 116 km
3.9. Sarajevo - Mostar - Dubrovnik 300 km
4.9. - (Dubrovnik)
5.9. Dubrovnik - Starigrad 415 km
6.9. Starigrad - Rijeka - Ljubljana 333 km
7.–8.9. Ljubljana - (Salzburg - München - Berlin -) Rostock 1237 km
9.9. Helsinki 24 km

Kaikki näiden sivujen kuvien ja tekstin kopioiminen, lainaaminen ja muu käyttäminen ilman lupaa on kielletty. Palaute ja muut ihmettelyt ovat tervetulleita osoitteessa b2k2@mbnet.fi.

© Teemu Aitta-aho, Anne Lehmonen, Lauri Markelin, Vesa Mutalahti & Antti Niemelä 2002–2003.

Edellinen Sivun alkuun Seuraava
 

B2K2

matkapäiväkirja

ENNEN MATKAA

JOHDANTO

MATKALLA

HELSINKI
VIRO
LATVIA
LIETTUA
PUOLA
SLOVAKIA
UNKARI
ROMANIA
BULGARIA
KREIKKA
MAKEDONIA
ALBANIA
KOSOVO
SERBIA
BOSNIA-HERTSEGOVINA
KROATIA
SLOVENIA
ITÄVALTA
SAKSA
HELSINKI

MATKAN JÄLKEEN

JÄLKIKIRJOITUS

 

ENGLISH SUMMARY